Algemene Voorwaarden & Garantie
ALGEMENE VOORWAARDEN SCHEL CARAVAN EN CAMPER V.O.F.
ALGEMEEN
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 september 2024.
DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden betekent:
- een kampeermiddel: een verplaatsbare verblijfsplek om in te kamperen, zoals een caravan/
vouwwagen/kampeerauto;
- het in te kopen kampeermiddel: het kampeermiddel dat als deel van de overeenkomst door de
consument aan de ondernemer wordt verkocht, ook wel inruilkampeermiddel of
inruilcaravan/-vouwwagen/-kampeerauto genoemd;
- de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuw of gebruikt
kampeermiddel, onderdelen of accessoires;
- de ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit betreffende een nieuw
of gebruikt kampeer- middel, onderdelen of accessoires, of degene die met betrekking tot een
kampeermiddel, onderdelen of accessoires een opdracht van een consument uitvoert of laat
uitvoeren;
- de consument: natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of
beroepsactiviteit vallen en die een koopovereenkomst of opdracht aangaat met betrekking tot
een nieuw of gebruikt kampeermiddel, onderdelen of accessoires;
- de opdracht: de met de consument gesloten overeenkomst tot het verrichten van werk-
zaamheden, zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaamheden, vrijwillige of wettelijke keuringen, schadetaxaties en noodreparaties; zijnde een tijdelijke
oplossing in plaats van een traditionele meer permanente manier om een defect te verhelpen
die bedoeld is om de consument weer op weg te helpen;
- niet-vermijdbare kosten: alle kosten die niet optioneel zijn voor de consument en die noodzakelijk
zijn om met het gekochte kampeermiddel weg te rijden. Deze kosten moeten in de aangeduide
prijs van zowel de nieuwe, als het gebruikte kampeermiddel zijn opgenomen.
In de praktijk betekent dit dat bij een nieuw kampeermiddel in ieder geval btw, leges, de
recyclingbijdrage, de kosten van een nul beurt en van een kenteken, de transportkosten naar
de dealer en andere extra’s die verplicht moeten worden afgenomen al in de aangeduide prijs
zitten verwerkt. Bij een nieuwe kampeerauto zit ook de bpm in de prijs;
- vermijdbare kosten: optionele, aanvullende overeengekomen kosten voor de consument. Deze
kosten hoeven niet automatisch in de aangeduide prijs van het kampeermiddel te zijn
opgenomen, zoals extra gekochte accessoires of onderdelen;
- schriftelijk: in geschrift of elektronisch:
- de garantie:
a. de wettelijke garantie als bedoeld in art. 7:17 Burgerlijk Wetboek;
b. de fabrieks- of importeursgarantie op een kampeermiddel en onderdelen/accessoires (zie
artikel 16 lid 2);
c. de Aankoopgarantie op een gebruikt kampeermiddel en onderdelen/accessoires zoals
omschreven in artikel 16 lid 3 en lid 5 en het Garantiebewijs dat door de verkoper kan
worden verstrekt;
d. de reparatie- en onderhoudsgarantie op werkzaamheden.
Artikel 1 – Toepasselijkheid
Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en opdrachten die
tussen de ondernemer en de consument worden gesloten.
KOOP
Artikel 2 - Het aanbod
1. De ondernemer doet mondeling of schriftelijk een aanbod. Het aanbod gaat vergezeld van de
algemene voorwaarden.
2. Dit aanbod geeft een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aanbieding, dus de prijs
en de rechten en de verplichtingen van de consument en de ondernemer.
De omschrijving van het aanbod is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het
aanbod door de consument mogelijk te maken.
3. In het aanbod staat de prijs van het aangeboden kampeermiddel, het aangeboden onderdeel,
of de aangeboden accessoire. De prijs van een aangeboden kampeermiddel is inclusief de nietvermijdbare kosten.
4. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen van het kampeermiddel, onderdeel of
accessoire dan zijn deze waarheidsgetrouw.
5. Kennelijke vergissingen in het aanbod binden de ondernemer niet.
6. De consument moet aanvaarden binnen de door de ondernemer gestelde termijn. Is er geen
termijn gegeven dan moet de consument direct aanvaarden.
Artikel 3 - De overeenkomst
De ondernemer legt de overeenkomst schriftelijk vast en geeft de consument hier een kopie van. De
afspraak tussen consument en ondernemer geldt ook als de afspraak niet schriftelijk is vastgelegd.
Artikel 4 - De inhoud van de overeenkomst
In de schriftelijke overeenkomst staat in ieder geval:
- de identiteit van de ondernemer zoals handelsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer en e-
mailadres;
- de omschrijving van het kampeermiddel, onderdelen, of accessoires;
- de prijs en de omschrijving van het in te kopen kampeermiddel inclusief onderdelen of
accessoires;
- de prijs van het kampeermiddel inclusief accessoires op het moment van de koop. De prijs is
inclusief de niet-vermijdbare kosten. De overeenkomst geeft aan of het een vaste of een niet-vaste
prijs is; of:
- de prijs van een los gekocht onderdeel of accessoire;
- de bij de koop van een kampeermiddel wel-vermijdbare kosten;
- de verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de ondernemer of een derde zoals de fabrikant
of importeur als garantiegever optreedt. Er wordt inzage gegeven in de garantie-bepalingen van
deze derde;
- de wijze van betaling;
- de leveringsdatum en of dit een vermoedelijke of vaste datum is. Als er geen levering datum is
afgesproken, wordt het kampeermiddel, onderdeel of accessoire in ieder geval binnen dertig
dagen na het sluiten van de overeenkomst afgeleverd;
- datum eerste tenaamstelling van de caravan, de vouwwagen of van (het onderstel van) de
kampeerauto.
Op uitdrukkelijk verzoek van de consument staat in de schriftelijk vastgelegde overeenkomst ook:
- het modeljaar van caravan of (onderstel/opbouw van) kampeerauto;
- als dit nodig is tegen vergoeding van de weegkosten door de consument: het resterend
laadvermogen van de caravan zoals gekocht (dus inclusief accessoires).
Artikel 5 - Prijswijzigingen
1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de ondernemer de prijs niet verhogen nadat de
overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een wijziging in een heffing door de
overheid, in ieder geval wordt hiermee een gewijzigde belasting of accijns bedoeld.
2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen prijs, dan
kan de ondernemer de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een heffing door de overheid,
fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen. De ondernemer brengt de consument zo snel
mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij een prijsstijging kan de
consument de overeenkomst binnen tien dagen ontbinden, tenzij de prijsstijging het gevolg is van
een wijziging in een heffing van de overheid.
3. Als een ondernemer heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet hij ook
wijzigingen in het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.
4. Indien de ondernemer in gebreke is gesteld op grond van artikel 8, maar de gestelde termijn nog
niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging op grond van een wijziging in een heffing
door de overheid worden doorberekend.
5. Zodra de ondernemer in verzuim is, dan mag geen enkele prijsverhoging worden doorberekend.
Artikel 6 - Het risico voor het kampeermiddel
1. Gaat het gekochte kampeermiddel kapot of verloren voordat het kampeermiddel aan de
consument is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de ondernemer.
2. Gaat het in te kopen kampeermiddel kapot of verloren voordat het aan de ondernemer is
geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de consument.
Artikel 7 – inkoopverklaring
7.1.a. Wanneer een inkoopovereenkomst is gesloten, moet de consument zijn inruilkampeer-
middel op het overeengekomen tijdstip bij ondernemer inleveren.
7.1.b. Blijken er bij het afleveren vervolgens gebreken aan het inruilkampeermiddel te zitten waar
de ondernemer -gelet op de door de consument afgelegde inkoopverklaring- niet op bedacht
had hoeven te zijn, dan komen de kosten voor het herstel van het inruilkampeermiddel en
ook de waardevermindering van het inruilkampeermiddel voor rekening van consument.
7.1.c. Ondernemer verrekent zijn vorderingen op de consument met de aan de consument te
betalen inkoopprijs, zonder dat de consument in gebreke hoeft te worden gesteld.
De ondernemer kan van de consument vragen om het stellen van zekerheid.
7.2. Is de afwijking van de staat van het inruilkampeermiddel hier ernstig genoeg voor, dan kan
ondernemer de inkoopovereenkomst ontbinden. Omdat de koopprijs van het gekochte
kampeermiddel dan stijgt, mag de consument de koopovereenkomst schriftelijk annuleren,
binnen acht dagen na het ontbinden van de inkoopovereenkomst. Voorwaarde voor het
annuleren is dat consument de schade van de ondernemer binnen tien dagen vergoedt. Deze
schade is vastgesteld op 15% van de koopprijs van het geannuleerde kampeermiddel, tenzij
partijen bij het sluiten van de overeenkomst anders zijn overeengekomen. Indien de
consument na tien dagen deze schadevergoeding niet heeft betaald, heeft de ondernemer het
recht de consument schriftelijk mee te delen dat hij nakoming van de gesloten
koopovereenkomst verlangt. In dat geval kan de consument geen beroep meer doen op het
annuleren.
Artikel 8 – Levering en verzuim
1. Bij een vaste leveringsdatum is de ondernemer in verzuim zodra die datum is verstreken.
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de ondernemer eerst schriftelijk in
gebreke stellen. Dit betekent dat de ondernemer voor een gebruikte caravan
onderdeel of accessoire nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren en voor een
nieuwe caravan, onderdeel of accessoire nog vier weken. Voor een nieuwe of
gebruikte kampeerauto, onderdeel of accessoire krijgt ondernemer nog een termijn van zes
weken. Als de ondernemer het kampeermiddel, onderdeel of accessoire na het verstrijken van
deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de ondernemer in verzuim.
3. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:
Artikel 9 – Gevolgen van verzuim
1. Als de ondernemer in verzuim is op grond van artikel 8 dan mag de consument de
overeenkomst ontbinden.
2. De consument kan er als hij zijn recht tot ontbinding niet gebruikt ook voor kiezen dat
hij liever een vervangend kampeermiddel krijgt, totdat hij het gekochte
kampeermiddel tot zijn
beschikking zal hebben. Het vervangende kampeermiddel moet gelijkwaardig zijn,
maar mag een ander merk of type hebben. Van het betalen van bijkomende kosten
zal geen sprake zijn.
3. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de ondernemer
een beroep kan doen op overmacht.
Artikel 10 – Annuleren
1. De consument kan de overeenkomst annuleren, ook als de ondernemer niet in verzuim is.
2. Het annuleren kan tot het gekochte kampeermiddel, onderdeel of accessoire, of tot het in te kopen kampeermiddel is geleverd.
3. Annuleren moet schriftelijk gebeuren.
4. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze schade is
vastgesteld op 15% van de totale koopprijs van het kampeermiddel, onderdeel of
accessoire, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben
afgesproken.
5. De schade moet binnen tien dagen na het annuleren worden betaald. Als de consument
na tien dagen niet heeft betaald, mag de ondernemer de consument schriftelijk melden
dat de consument de overeenkomst alsnog moet nakomen. De consument kan dan dus
geen beroep meer doen op het annuleren.
Artikel 11 - Prijsopgave en termijn
1. De opdracht voor werkzaamheden wordt het liefst schriftelijk vastgelegd. De
ondernemer geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze prijsopgave
en oplevering datum is vermoedelijk tenzij de consument en de ondernemer hebben
afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste afleveringsdatum.
2. Wordt bij een niet-vaste prijs het repareren van de wagen meer dan 10% duurder dan
vooraf bij benadering was aangegeven, dan moet de ondernemer deze kostenstijging
met de consument bespreken.
3. De consument mag de opdracht altijd opzeggen. De kosten die de ondernemer op
het moment van het opzeggen al heeft gemaakt en de werkzaamheden die dan al
zijn afgerond, moeten wel worden betaald.
4. De ondernemer meldt het meteen wanneer de werkzaamheden later dreigen te
worden afgerond dan de leveringsdatum. De ondernemer vertelt ook wanneer het
werk wél afgerond zal zijn.
5. Bij overschrijding van een vaste leveringsdatum heeft de consument recht op een
redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van de ondernemer.
Artikel 12 – De rekening
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening afgegeven.
Artikel 13 – Stallingskosten
1. Als de consument het kampeermiddel niet binnen twee weken ophaalt nadat hij of zij
bericht heeft ontvangen dat de reparatie klaar is, dan kan de ondernemer een
vergoeding voor stallingkosten in rekening brengen.
2. De stallingskosten zijn de kosten die normaal gesproken door de ondernemer in
rekening worden gebracht. Zijn er geen vaste stallingskosten dan zal de ondernemer
een redelijke vergoeding rekenen.
Artikel 14 – Retentierecht
1. De ondernemer kan retentierecht uitoefenen op het kampeermiddel, onderdeel of
accessoire totdat de consument de rekening voor deze of eerdere werkzaamheden
of andere kosten heeft betaald.
2. De ondernemer kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil over de werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de rechter, tenzij de consument voldoende
(vervangende) zekerheid heeft gesteld, bijvoorbeeld door een storting in het depot.
Artikel 15 – Vervangen onderdelen
1. Als een consument bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen dan krijgt hij die na
het vervangen in zijn bezit.
2. Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen de ondernemer en
een garantiegever, zoals een fabrikant of een importeur, dan kan de ondernemer
weigeren de onderdelen af te geven.
3. Als de consument niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd, dan worden
de vervangen onderdelen ook eigendom van de ondernemer, zonder dat de
consument een vergoeding hiervoor krijgt.
GARANTIE
Artikel 16 – Garantie op kampeermiddelen en onderdelen/accessoires
1. Consument heeft -naast de reparatie- en onderhoudsgarantie zoals bedoeld in artikel
17, de Aankoopgarantie zoals bedoeld in artikel 16 lid 3 en lid 5, het Garantiebewijs
en/of de fabrieksgarantie bedoeld in artikel 16 lid 2- ook altijd wettelijke garantie. Van
garantie uitgesloten zijn te allen tijde accessoires dan wel andere zaken die niet fabriek
af gemonteerd zijn geweest.
2. Op nieuwe kampeermiddelen en op nieuwe onderdelen geeft de fabrikant of
importeur fabrieksgarantie volgens de opgestelde termijnen en voorwaarden zoals
door deze fabrikant gesteld.
3. Garantie op gebruikte caravans bij betaling van de vraagprijs; 6 maanden.
Naast de wettelijke garantie verleent de ondernemer minimaal 6 maanden
aankoopgarantie indien de consument hiervoor kiest Er moet wel sprake zijn van
bepaalde minimum aankoopbedragen, zie lid 6.
4. Onder de Aankoopgarantie op de gebruikte caravan valt ook een eventuele
abnormale vochtinwerking.
5. Garantie gebruikte kampeerauto’s: 3 maanden of 5.000 kilometer; wat het eerst
wordt bereikt.
Naast de wettelijke garantie verleent de ondernemer minimaal 3 maanden
Aankoopgarantie indien de consument hiervoor kiest. Er moet wel sprake zijn van
bepaalde minimum aankoopbedragen, zie lid 6. De garantieperiode op gebruikte
kampeerauto’s eindigt soms eerder dan 3 maanden, namelijk wanneer er al eerder
meer dan 5.000 kilometers met de afgeleverde kampeerauto zal zijn gereden.
6. De koopprijs van de gebruikte caravan mag niet minder zijn dan € 9.500,-. De
koopprijs van de gebruikte kampeerauto moet € 40.000,- of meer zijn.
7. Bij vervanging wegens garantie zoals bedoeld in artikel 16 lid 3 en lid 5 is de
consument niet gehouden te betalen voor normaal gebruik van het vervangen
product in de periode van de garantie.
8. Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt nooit aankoopgarantie verstrekt.
Gebreken die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte (EER) vallen niet
onder de Aankoopgarantie.
Artikel 17 –Reparatie- en onderhoudsgarantie (R&O) op kampeermiddel, onderdeel, accessoire
17.1 R&O garanties
17.1.a kampeerauto’s
De ondernemer staat ervoor in dat de verrichte werkzaamheden beantwoorden aan
de opdracht. De ondernemer garandeert binnen de Europese Economische Ruimte
en bij kampeerauto’s, onderdelen of accessoires gedurende drie maanden na het
afleveren van de gerepareerde of onderhouden producten dat opdrachten met
goed vakmanschap zijn uitgevoerd door hem, of dat hij de opdrachten met goed
vakmanschap heeft laten uitvoeren en dat hierbij goede materialen zijn gebruikt. Bij
een reparatie of vervanging op basis van deze garantie zorgt de ondernemer voor
een passende oplossing voor vervoersproblemen van de consument waar en indien
mogelijk. Dit is geen verplichting vanuit de ondernemer.
17.1.b caravans
De ondernemer staat ervoor in dat de verrichte werkzaamheden beantwoorden
aan de opdracht. De ondernemer garandeert binnen de Europese Economische
Ruimte en bij caravans, onderdelen of accessoires gedurende drie maanden na het
afleveren van de gerepareerde of onderhouden producten dat opdrachten met
goed vakmanschap zijn uitgevoerd door hem, of dat hij de opdrachten met goed
vakmanschap heeft laten uitvoeren en dat hierbij goede materialen zijn gebruikt.
17.1.c vochtmetingen
De globale vochtmeting die deel uitmaakt van een Onderhoudsbeurt is een voorbeeld
van een opdracht en ook de uitgebreide vochtmeting die de ondernemer kan doen als
de opdrachtgever hem hiervoor betaalt.
17.2. Uitzonderingen op de R&O garantie
17.2.a zelf meegenomen onderdelen, geëiste onderdelen/werkmethodes
De garanties uit artikel 17 lid 1 onder a en b gelden niet wanneer de consument zelf
materialen, onderdelen of accessoires heeft meegenomen om bij het onderhoud te
worden gebruikt door de ondernemer. Deze garanties gelden ook niet als de
consument het gebruik van een bepaald materiaal/onderdeel/accessoires heeft
geëist, dat de ondernemer anders niet zou hebben gebruikt bij het onderhoud.
Wanneer de consument van de ondernemer bepaalde methodes om onderhoud of
schadeherstelwerkzaamheden uit te voeren heeft geëist, geldt de garantie niet, als
de door de consument geëiste uitvoering afwijkt van de methode die de
ondernemer anders had willen volgen. De gevolgen van gebreken of ongeschiktheid
van dit soort onderdelen, materialen, accessoires of werkmethodes komen dan ook
voor rekening en risico van de consument, tenzij de ondernemer in zijn
deskundigheid of in zijn zorgvuldigheid tekort is geschoten bij het (laten) uitvoeren
van de werkzaamheden.
17.2.b noodreparaties
Verzoekt de consument de ondernemer om een noodreparatie aan het
kampeermiddel, onderdeel of accessoire uit te voeren, dan worden hierop geen
garanties zoals bedoeld in artikel 17 lid 1 onder a en b gegeven.
17.2.c personenschades etc.
Als personenschade ontstaat, een andere zaak raakt beschadigd of er ontstaan andere kosten, dan wordt dit niet onder deze garanties vergoed.
17.2.d. R&O garanties laklagen
Ook is van deze garanties uitgesloten: een bij daglicht niet met het blote oog
waarneembaar kleurverschil in de laklaag van het kampeermiddel of van het onderdeel of
accessoire, aantasting van de laklaag vanwege een van buiten komende oorzaak (denk aan
hagelschade) of defecten in de lak van onderdelen die niet door de ondernemer zijn
aangebracht of zijn bewerkt.
17.2.e diverse andere uitsluitingen zoals slijtage
Ook gelden de garanties op onderhoud of op schadeherstel niet voor normale slijtage,
schade door bevriezing, overbelasting, verkeerd gebruik, door het laten vallen van het
geleverde of voor defecten die ontstaan door deelname van herstelde kampeermiddelen
aan snelheidsproeven.
17.2.f klachtplicht
Consument meldt zo spoedig mogelijk na het ontdekken van een probleem, dat hij
problemen ervaart aan het kampeermiddel, onderdeel of accessoire, waarop het
onderhoud of schadeherstel is uitgevoerd. Laat consument dit na, dan zou dit (als dat gelet
op de omstandigheden redelijk is) tot gevolg kunnen hebben dat de consument niet langer
met succes een beroep op deze garanties uit artikel 17 lid 1 onder a en b kan doen.
17.2.g kans voor herstel
Wanneer de ondernemer geen kans van de consument krijgt om problemen aan de door hem
gerepareerde of onderhouden kampeermiddel, onderdelen of accessoires zelf op te lossen,
kan de consument ook geen beroep op deze garanties doen. Tenzij de situatie in artikel 17
lid 3 zich voordoet.
17.2.h werk van derde bedrijf aan het herstelde
Wanneer een derde werk aan een eerder al door de ondernemer
gerepareerde of onderhouden kampeermiddel, onderdeel of accessoire uitvoert, kan de consument -tenzij de situatie uit artikel 17 lid
3 zich voordoet- geen beroep doen op de reparatie en
onderhoudsgarantie die destijds door de ondernemer op het door
17.3. uitzondering op 17.2 onder g en h en de eisen hiervoor
Een uitzondering op artikel 17 lid 2 sub g en h kan zich voordoen als er direct noodzaak
tot herstel van de herstelde of onderhouden kampeermiddel is. De noodsituatie moet
zich dan wel op een locatie voordoen die niet in de buurt ligt van het bedrijfspand van
de ondernemer. Consument moet deze noodzaak ook aan kunnen tonen. Dit kan de
consument doen met gegevens van het andere bedrijf of met de kapotte kampeermiddelonderdelen. Consument is verplicht altijd akkoord te vragen bij de ondernemer voor
reparatie.
Treedt de noodsituatie op buiten de landsgrenzen van Nederland en is het kampeer-
middel door een in het buitenland gevestigd derde bedrijf hersteld, dan worden de
kosten van deze buitenlandse derde vergoed tot maximaal het prijspeil zoals dit in het
bedrijf van de ondernemer geldt.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 18 – Betaling
Betalen moet door middel van bijschrijving op de bankrekening van ondernemer.
Betaling moet gebeuren voor of op het moment van het afleveren van het kampeermiddel, onderdeel of accessoire of bij het opleveren van de werkzaamheden.
Ondernemer en consument kunnen schriftelijk afspreken dat er niet direct betaald hoeft te
worden. Wordt er geen exact betalingsmoment vastgesteld, dan is de betalingstermijn één
maand.
De consument moet het verschuldigde bedrag betalen vóór het verstrijken van de
betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan stuurt de ondernemer na die datum een kosteloze
betalingsherinnering en geeft hij de consument de gelegenheid om binnen 7 dagen
na ontvangst van deze betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.
Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet betaald is, mag de
ondernemer rente in rekening brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk
aan de wettelijke rente.
Ook mogen incassokosten in rekening worden gebracht voor buitengerechtelijke kosten.
De hoogte van deze kosten is onderworpen aan (wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het
voordeel van de consument worden afgeweken.
Artikel 19 – Eigendomsvoorbehoud op een kampeermiddel
De aan het consument geleverde kampeermiddel blijft eigendom van de ondernemer tot de
consument alles wat hij op grond van de koopovereenkomst moest betalen heeft betaald.
Totdat de consument de formele eigendom van dit kampeermiddel heeft gekregen, moet hij
de wettelijk voorgeschreven verzekeringen met betrekking tot het gebruik van het kampeermiddel afsluiten en ook moet hij een verzekering afsluiten tegen geheel of gedeeltelijk verlies
(casco dekking kampeermiddel). Ook moet hij op zijn kosten het onderhoud laten uitvoeren.
Consument is als houder en berijder van het kampeermiddel aansprakelijk.
Artikel 20 – Op afstand/buiten verkoopruimte
Consument heeft rechten en plichten die volgen uit de bepalingen voor overeenkomsten
tussen handelaren en consumenten, zie boek 6 titel 5 afdeling 2b BW.
Dit geldt alleen wanneer een overeenkomst/opdracht op afstand en buiten verkoopruimtes is
gesloten, in de zin van 6: 230g BW. De wettelijke bepalingen gelden dan in aanvulling op en
in afwijking van deze algemene voorwaarden.
Artikel 21- Afwijkingen
Afwijkingen, en daarmee worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze algemene voorwaarden bedoeld, zijn uitsluitend geldig wanneer deze door beide partijen schriftelijk zijn
vastgelegd en wanneer de consument door deze afwijkingen niet in een ongunstigere positie
wordt gebracht dan hij of zij zonder deze afwijkingen zou hebben.
Afwijkingen van het Garantiebewijs en van de reparatie- en onderhouds-
garantie zijn ongeldig.
Artikel 22 - Bemiddelingsregeling
Een consument die klachten heeft over de verkoop van een gebruikt kampeermiddel, of
over de uitvoering van de reparatie- en onderhoudsgarantie moet daarmee eerst
naar de ondernemer gaan.
Gaat het om nieuwe onderdelen of accessoires dan is een beroep op Bemiddeling
alleen mogelijk als de consument geen beroep kan doen op een door de fabrikant of
importeur van deze nieuwe zaak afgegeven garantie.
Artikel 23 – Nakomingsgarantie
SCEC verschaft geen nakomingsgarantie als er sprake is van één van deze situaties, voordat
de consument heeft voldaan aan bepaalde formele innamevereisten die nodig
zijn voor het in behandeling nemen van het geschil. Het gaat om de situatie van faillissement,
surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van de ondernemer. Bepalend voor de laatste
situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of
een eerdere datum, waarvan aannemelijk gemaakt kan worden dat de bedrijfsactiviteiten feite
Artikel 24 - Verwerking persoonsgegevens
De persoonsgegevens van de consument die worden vermeld op de overeenkomst of op de
opdracht worden door de ondernemer verwerkt overeenkomstig de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG). Aan de hand van deze verwerking kan de ondernemer:
de opdracht of de (koop)overeenkomst uitvoeren en zijn garantieverplichtingen jegens de
consument nakomen;
de consument optimale service verlenen;
hem in geval van een gerechtvaardigd belang tijdig voorzien van actuele productinformatie
en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen;
de kampeerautogegevens worden opgenomen in het tellerstandensysteem. In dit systeem
worden afgelezen kilometerstanden geregistreerd om fraude met kilometertellers te voorkomen.
Tegen verwerking ten behoeve van directe mailing wordt het eventueel door de consument bij
de ondernemer aan te tekenen verzet gehonoreerd.
Artikel 25 – Rechtskeuze
Op deze overeenkomst is Nederlands Recht van toepassing.
- als ondernemer heeft laten weten niet te gaan leveren;
- als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument dit heeft
laten weten of omdat het kampeermiddel, onderdeel of accessoire nodig is voor een
speciale gelegenheid.
- Einde -
Privacy & Cookies
Privacy & Cookies
Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonlijke gegevens en respecteren uw privacy. In deze privacyverklaring informeren we u over hoe wij omgaan met uw gegevens wanneer u onze website bezoekt, inclusief het gebruik van Google Analytics.
Verantwoordelijke
Schel Caravan en Camper is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens zoals beschreven in deze privacyverklaring. Onze contactgegevens zijn:
Schel Caravan en Camper
Vlonder 2013-b
5427 DG
Boekel
Persoonsgegevens die wij verwerken
Wanneer u Schel Caravan en Camper bezoekt, verwerken wij mogelijk de volgende persoonsgegevens:
- IP-adres: Dit wordt geanonimiseerd verwerkt door Google Analytics.
- Gegevens over uw activiteiten op onze website: Hieronder vallen onder andere de pagina's die u bezoekt, de tijd die u op de website doorbrengt en de browser die u gebruikt.
- Locatie gegevens: Dit betreft uw geografische locatie op basis van uw IP-adres, geanonimiseerd.
Doeleinden van de gegevensverwerking
Wij verwerken uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- Het analyseren van het gebruik van Schel Caravan en Camper met behulp van Google Analytics, om zo onze website te kunnen verbeteren en optimaliseren.
- Het verzamelen van statistieken over het gebruik van onze website, zoals het aantal bezoekers en de bezochte pagina's.
Rechtsgrondslag voor de verwerking
De verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op de volgende rechtsgrondslag:
- Toestemming: Voor het plaatsen van analytische cookies en vergelijkbare technieken op uw apparaat, vragen wij uw toestemming via de cookiebanner op onze website.
Gegevensdeling met derden
Wij delen uw persoonsgegevens niet met derden, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van onze diensten of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
Bewaartermijn
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan strikt noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor deze zijn verzameld. Voor gegevens die worden verzameld via Google Analytics gelden de bewaartermijnen zoals Google deze hanteert.
Uw rechten
U heeft het recht om:
- Inzage te krijgen in de persoonsgegevens die wij van u verwerken.
- Rectificatie van uw gegevens te verzoeken indien deze onjuist of onvolledig zijn.
- Verwijdering van uw gegevens te verzoeken, tenzij wij deze moeten bewaren op grond van een wettelijke verplichting.
- Beperking van de verwerking te verzoeken.
- Bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
- Uw toestemming voor gegevensverwerking in te trekken, indien de verwerking is gebaseerd op uw toestemming.
Klachten
Indien u een klacht heeft over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan, kunt u contact met ons opnemen via de hierboven vermelde contactgegevens. Daarnaast heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
Wij behouden ons het recht voor om deze privacyverklaring aan te passen. De meest recente versie vindt u altijd op Schelcaravanencamper.nl